Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů
Chci si vypůjčit
Profesní přesvědčení začínajících učitelů, které je hlavním tématem monografie s názvem Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů, je multidisciplinární fenomén, který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován. Cílem této práce je ukotvit pojem v české odborné terminologii
a konstruovat novou teorii o vzájemných vazbách formování profesního přesvědčení na základě sebereflexe začínajícího učitele, v souvislosti s jeho vnímáním spokojenosti v profesi. Výzkum v kvalitativním designu byl realizován ve více výzkumných liniích, a to v linii life story a následně pak v linii směřující k zakotvené teorii, jejíž data byla zpracována otevřeným, axiálním a selektivním kódováním. Na závěr byly výsledky obou linií opakovaně analyzovány a komparovány. Data z terénu byla získávána převážně metodou autonomního psaní na zadaný problém, hloubkovými rozhovory a skupinovou diskusí v ohniskových skupinách. Tacitní znalosti o profesním přesvědčení byly u jednotlivých respondentů zviditelněny sebereflektivními technikami. Bylo zjištěno, že profesní přesvedčení je fenomén, který je v praxi reflektovaný, je multifaktoriální a obecně reprezentovaný vírou učitele v profesi a vírou v to, že konkrétně on v profesi obstojí. Formuje se již před nástupem do praxe jako pozitivní fenomén, a to ve dvou dimenzích, stabilní a epizodní. Pokud učitel disponuje silným pozitivním profesním přesvědčením v době nástupu do praxe, vykazuje vyšší sebedůvěru a sebejistotu a deklaruje individuální spokojenost v profesi.
… celý popis
Uloženo v:
Podrobná bibliografie
-
Hlavní autor
-
Jaroslava Ševčíková, 1967-
-
Další autoři
-
Jitka Kropáčová
Štefan Chudý, 1978-
Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta
-
Typ dokumentu
- Knihy
-
Fyzický popis
- 138 stran : ilustrace ; 21 cm
-
Vydáno
-
Olomouc :
Univerzita Palackého v Olomouci,
2021
-
Vydání
- 1. vydání
-
Témata
-
Popis jednotky
- Nad názvem: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta
-
Bibliografie
- Obsahuje bibliografii
-
ISBN
- 978-80-244-6076-5