Matissovo světlo = Matisse's light
Chci si vypůjčit
Slova jsou látka; jako umělecký materiál přestávají být užitným nástrojem a stávají se především vizuálním a zvukovým jevem nabitým významotvornými možnostmi. Umělec se může pokusit připravit podmínky, za nichž se slova vyjeví podle své vůle, ze své vnitřní dynamiky. Hledání takových podmínek mě jako čtenáře a později
také autora přitahuje od dětství. Výuka českého jazyka a literatury na základní škole se stala mnohem snesitelnější, když jsem se přestal zajímat o to, co jsou slova nucena vyjadřovat, a začal vnímat především, co ukazuje jejich tvar: verbovizuální tvarosloví jako významově nevyčerpatelné gesto. Okouzlení Apollinairovými moderními tvarovanými básněmi bylo prchavé; poetismus mi připadal duchaprázdný. Trvale podnětný je však přístup klasických konkrétních básníků, které jsem objevoval na stránkách starých čísel Světové literatury a antologie Josefa Hiršala a Bohumily Grögerové Experimentální poezie (Praha: Odeon, 1967). Nezapomenutelné bylo rovněž první setkání s propalovanými kolážemi Eduarda Ovčáčka. Vizuální poesii vydávám od počátku ve výtvarných katalozích a v Revolver Revue. Knižně vyšly svazky Pavěk: Eseje, dedikace, výpisky z četby (Praha: H&H, 2009), Protiznaky (Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012), Vizuální esej (Praha: Trigon, 2016), REVOLVER (UT TEXTURA POESIS) (Ostrava: Ostravská univerzita, 2017) a Mythogramy (Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2021). Konkrétní a vizuální poesie ze stránky nikdy neměla daleko do galerijního prostředí, kde lze uplatnit větší formát tisků, použít skutečné barvy a jednotlivé panely nepravidelným rozmístěním snadno rytmizovat. První samostatnou výstavu nazvanou Vortexty a typokaligrafie mi uspořádala kurátorka, intermediální a konceptuální umělkyně Dáša Lasotová v ostravské Galerii Student roku 2012; úvodní slovo tehdy pronesl Jiří Valoch. Od téhož roku vystavuji s Klubem konkretistů 3; roku 2018 jsem se účastnil výstavy Pod egidou KK3 ‒ Český konkret konané v Institutu pro konstruktivní umění a konkrétní poesii, který v německém Rehau založil a vede Eugen Gomringer. Podobně jako většina představitelů klasické konkrétní poesie jsem od vyjádření v ploše postupně dospěl k prostorovým realizacím; s malířkou a intermediální umělkyní Adélou Suchánkovou se v současnosti věnujeme zkoumání možností verbovizuálního dialogu mezi konkrétní či vizuální poesií a malbou. Tradiční lyrika a konvenční výtvarné vyjádření mi stále připadají nedůvěryhodné; poesii jako universální tvůrčí sílu však cítím probleskovat mezi médii.
… celý popis
Uloženo v:
Podrobná bibliografie
-
Hlavní autor
-
Jakub Guziur, 1978-
-
Další autoři
-
Matthew Sweney, 1964-
Ostravská univerzita. Centrum vizuálních studií
-
Typ dokumentu
- Knihy
-
Fyzický popis
- 133 stran : ilustrace (některé barevné) ; 26 cm
-
Vydáno
-
Ostrava :
Ostravská univerzita,
2023
-
Vydání
- Vydání první
-
Témata
-
Popis jednotky
- V tiráži nad názvem: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Centrum vizuálních studií PdF OU
-
ISBN
- 978-80-7599-340-3